welcome to my world =)

Followers


F6 ? Matrik ? Asasi ? Diploma ?

Assalamualikum w.b.t.. Segala pujian bagi Allah SWT yang masih lagi memberi peluang dan ruang untuk saya menulis atau ''mentype'' tentang tajuk diatas..Ngee ~ By the way..Setelah beberapa blog telah ku jengah telah ku teliti setiap bait bait katanya kini Alhamdulillah pengetahuan tentang F6 semua ni dah bertambah lah..Sekadar untuk pengkongsian bersama..Ayuh kita teliti dan membuat perbandingan semua ni..Moga moga Allah permudahkan jalan kita untuk memperoleh kejayaan dunia dan Akhirat..Insya Allah..Aminn :)

 Tingkatan Enam/ Form Six / Pra-Universiti
Banyak yang berkata Form 6 ? apakah ? Baju sekolah ? Perhimpunan ? Peraturan sekolah ? Yah..faktor penolak untuk form six kebanyakan nya seperti ini..For me too actually ..Ngee...Apa pun focus on the study.. Masa jumpa Teacher Jamilah she simply said "Kalau nak further study form six apa yang penting kena rajin " Yah..You know what STPM hanya mengambil masa satu tahun setengah..Baca membaca dijadikan amalan.. Tapi life still as school student..So tak banyak terdedah dengan kehidupan diluar ni..Bak kata orang jugak STPM ni macam kita nak tebus keputusan SPM kita lah.. Tapi yang bagusnya kalau kita dah score 3.5 dah boleh further oversea untuk degree.. Suka kan ? and masa perilihan nak masuk degree nanti pun akan dipandang budak STPM dulu ..And and..Kalau yang science stream ni dah score 2.75 pun dah boleh budak budak Matrik yang score 3.2 to 3.4..See ? Yalah STPM ialah peperiksaan yang paling susah di Malaysia ni..So no wonderlah kalau mereka lebih dipandang daripada budak Matrik :)

Program Matrikulasi KPM
Setahu saya Matrik ni selalunya orang yang pandai ja selalu masuk..Ceyh..Rasanya sajalah..hehehe..apa yang aku tau matrik ni sama dengan form six cuma yang bezanya dia setahun jaa..And kalau masuk subjek dia compact and cepat belajar..So kalau anda seorang yang cool and steady dalam pembelajaran ni tak disyorkan lah masuk sebab anda kena belajar dengan bersungguh2..Tapi yang aku dengar kalau Matrik every topic yang kita belajar di akhirnya kita akan exam..Haa..Memang nampak mudah tapi pointer yang anda dapat pun kenalah 3.** so that kenalah fight with yourself.. Baca buku sampai tengah malam..Study hard untuk exam.. Berdasarkan apa yang orang kata dan saya bacalah ..hehehe.. Kalau pointer rendah pulak  maybe boleh dapat kos lelong masa nak sambung degree dekat Universiti nanti.. So saya yakin ramai yang bercita cita tinggi dan berharap sesutu yang baik kan ? Tapi kalau dah ditawarkan dengan Kos yang macamtu mesti rasa little bit down kan ? Hmm..Apa pun apa yang ditakdirkan itu yang terbaik :)

Asasi/ Tamhidi 
Okay nampak yang kat atas ni ? Asasi or Tamhidi ..Just the same thing okay cuma yang bezanya Tamhidi tu in Arabic version ja..hehehehe... Tamhidi just dekat USIM je..So yang dapat Tamhidi ni selalunya Arabic dia memang Powerlah..Kalau asasi ni just sama jaa dengan matrik cuma yang bezanya Matrik ni under kementerian pelajaran malysia..Tapi kalau Asasi dengan Tmhidi ni dia under IPTA.. so life anda lebih terbuka and anda akan mula explore dan suaikan diri dengan dunia luar..Al maklumlah sebelum ni sekolah jumpa budak semua besar besar kita saja..So dengan masuk Asasi ni lebih buat kita belajar tentang kehidupan dengan orang lain.. Pembelajaran stil sama dengan matrik..Cuma yang bezanya kalau anda dapat pointer rendah anda akan ditendang olah pihak Universiti..So apa pun kenalah belajar bersungguh sungguh..Beza dengan Matrik just tentang life je..Matriik stil kena ikut peraturan lagi cuma tak lah seketat peraturan sekolah or asrama..Tapi kalau duduk U ni dah kena pandai berdikari lah..Bijak pilih rakan .. Tempoh pembelajaran pun depends lah selalunya setahun or dua tahun cemtu jaa..Ikutlah kita dapat berpa tahun..Ermm.. So mesti lagi konfius kan ? 


Diploma
Diploma ni yang aku baca selalunya orang yang nak cepat cepat kerjalah yang ambil ni..And yang suka belajar dalam keadaan tak gopoh gopoh..Just calm..Halah mau tidak masa pembelajaran ambil masa 3 tahun tera nak boleh sambung degree..tapi nnti bila dah nak sambung Degree dia akan kurang balik lah..Masa diploma ni pembelajaran lebih fokus tentang kos yang kita belajar tu..and sijil diploma dah boleh minta kerja berbanding sijil sijil lain ni..Pembelajaran masa diploma ni lebih praktikal..So masa belajar yang lama menyebabkan mereka ini lebih mempunyai kekuasaan yang tinggi berbanding budak budak asasi or matrik or what sebab depa lebih didedahkan lah.. So kalau diploma ni kena pandai kawal diri lah sebab takut leka dengan dunia sampai lupa nak study..Ini apa yang saya baca lah.. Sekadar perkongsian :)

Okay guys, dah baca kan semua yang diatas tu ? okay kalau dah mula rasa bebai and pening mana nak pergi why not anda ambil wudhuk and buat solat Istikarah..Apa pun yang dah ditakdirkan tentu ada yang terbaik..Andai diberi ujian tabahkan hati dengan mendekati Pencipta.. 

 Firman Allah : (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan,mereka berkata :''Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali'


Sekadar perkongsian.. Assalamualaikum w.b.t :)

like2 taw !

No comments:

Post a Comment

Sila like jika anda suka